Pero i njegov bicikl

utorak, 29.01.2013.

Ivankovo 2012

Ako Vam se ne čita, slike sa ovog putovanja možete vidjeti ovdje.

Prvi dan

Mapu prvog dana ovog putovanja možete vidjeti ovdje.

Vožnja iz ove priče obavljena je u prvom dijelu kolovoza 2012 godine. Ljeto te godine je bilo najsušnije koje sa doživio u svojih 54 godine do sada proživljenog života. To je bilo ljeto pretoplo, presuho, preteško, prezlokobno, pre… I najekstremniji ljubitelji ljeta i ljetnih vrućina (u koje i sam spadam) duboko su se preispitivali nisu li pretjerali u svojim željama i zahtjevima, uz zlokobno kajanje kao posljedica pretjeranih zahtjeva za vrućinom. Više nije to bilo ljeto ugodne topline, fine svježe hladovine od bujne, jarko zelene vegetacije, već je to bilo ljeto sasušeno u toj mjeri da je u zraku bilo nevidljive, ali oštre prašine, suhe kao barut, koja je malo-malo poticala refleks za kašljem ne bi li tako pročistio svoj sustav za disanje. Ta je prašina, iako nevidljva, bila toliko dominantna, da je potisnula do nestalosti sve one fine mirise vegetacije na polju i u šumi. Nakon trave, odavno već spržene sušom, suha smrt je zahvaćala i veću i otporniju floru, da bi na kraju i pojedino drveće mijenjajući boju svoga lišća iz blijedo zeleno u blijedu mat smeđu nijansu, posustajalo u borbi sa vrelim sunčevim zrakama.
U takvom apokaliptičnom okruženju, koje je bitno uočljivije kada se iz asfaltne džungle grada izađe u prirodu u kojoj su ljudi, i njihovi znaci postojanja, rijetki, ja sam se odlučio na višednevnu vožnju (ta je višednevna vožnja tek minimalno stekla pravo na takvo ime jer je trajala tek dva dana).
Dva po dva, kako veli Fata iz onog vica, pogotovo kada, iz razloga koje ne vrijedi nabrajati, tog ljeta nisam bio u mogućnosti višednevne vožnje razvući na više dana.
Zahvaljujući svom prijatelju, ili ispravnije rečeno, njegovoj punici, dobio sam besplatno noćenje sa večerom i doručkom u – Ivankovu. Meni je ostalo doći u prvom danu do Ivankova, a sutradan se vratiti kući.
Kako to već biva kod nas biciklista, muku mučimo sa vremenskom prognozom. Ne znam kako, ali oblaci na neki meni nepoznati način nepogrešivo naslute kada i kuda bih biciklom, te se brzo nađu u blizini ne propuštajući promatranje moje vožnje. Tako je bilo i ovaj put. Iako je suša već mjesecima, taj vikend su prognozirali oblačno i vjetrovito, mada i suho vrijeme.
Obzirom na ovo zadnje, odvažio sam se na putovanje – bitno je da ne pada. Na kraju je bio poseban, da ne kažem originalan meteorološki ugođaj, o kome će već biti iskazana pokoja riječ.
Jutro te subote bilo je u skladu sa prošlim danima (i mjesecima) tog ljeta. Sunčano, suho, s minimalnom svježinom koja je prijetila potonjom vrućinom.
Prvih 12-tak km do Pleternice, po ničemu zanimljivih 12 km, prešao sam bez problema ponesen početkom velikog putovanja (problem će biti u povratku kada ovih 12 km budu zadnju u ovom putovanju). Od Pleternice su, u stvari slijedili pravi kilometri zbog kojih se sjeda na bicikl i čini ova ludost koja nas neizlječivo zaokupi. Postupno zalazim u obronke Dilj gore već kod ulaza u prva sela nakon Pleternice – Resnik, Svilna i Buk, praktično spojenih u jedno (veliko) mjesto, a razdvojeni iz razloga samo mještanima znanim.
Početak ovog putovanja, a i više od toga, ide već više puta oprobanim i utabanim putovima, pa su kao takvi već ranije prikazani na ovom blogu. Pa ipak, pod dojmom viđenog i doživljenog, ne mogu a da ponovo čitaocu prikažem neke vidike, iako već od prije viđene.
Jedan od njih je i pogled na spomenuta sela okupana u jutarnjem suncu.

Dobro jutro, želi mi po redu Resnik, Svilna i Buk

Na ovom putu za istok nakon spomenuta trosela, i blage, ali duge uzbrdice kroz njih, cesta još neko vrijeme ide gore-dolje, da bi iza sela Kalinić zašla na vijugavo i blago penjanje kroz šumu. To je onaj spoj vijugave ceste i šume koje u jutro, naročito ljetno izgleda neodoljivo, pa teško ostavlja ravnodušnim bilo kojeg od prolaznika, kojih je istina vrlo malo.
Idealno ljetnje jutro, hladovina iz šume i vijugava ceste

Nešto kao prijevoj, koliko god mali ipak se zastaje

Zadnja slika je neka vrst prijevoja, jer, za razliku dosadašnjeg uglavnom penjanja, slijedi guštanje u čistoj nizbrdici koja se proteže sve do ulaza u selo Djedina Rijeka.
Spust do Djedine Rijeke

Neku vrst centra sela čini crkva, vatrogasni dom i raspelo sa diskretnim natpisom o dugovječnosti sela. Iznenadila me je brojka koja predstavlja godine koje je selo proživljelo do danas, kao i zvanično ime njegovih stanovnika. Priznajem, nisam znao da stanovnici Djedine Rijeke sebe nazivaju Djedorani.
Djedina Rijeka - centar

Osobna karta Djedine Rijeke

Tih 600 godina, koliko ih je selo proživljelo, nisu bile raskošne kao ove zadnje. Dovoljno je baciti pogled na jednu od starih kuća da bi se zaključilo kako su ljudi skromnije živjeli u neki prošlim vremenima, iako je kući, jasno, bitno manje od tih 600 godina (možda tek stotinjak!?)
Prebivalište jednog od djedova u Djedinoj Rijeci

Uzbrdica, za početa još u centru sela, nastavila se protezati i nakon napuštana posljednje Djedoranske kuće. Dapače, kao da joj je selo smetalo, pa se napuštanjem sela razbacala postocima uspona, da bi me zadnjih pola kilometra uspon toliko zadihao, da sam ga prošao pješačeći.
Nakon kratke nizbrdice konačno sam došao do magistralne ceste Našice – Slavonski Brod i skrenuši lijevo blagom nizbrdicom ušao u Ruševo.
Ruševo je duuugačko selo kroz koje, idući u ovom smjeru kojim ja sad idem – prema sjeveru, cesta prolazi blagom nizbrdicom, dostatnom da bicikl polako klizi i bez okretanja pedala.
Otprilike u sredini sela je i centar društvenih događanja u obliku seoske prodavaonice ispred koje su klupe kao mjesto gdje se popije pivo i proanaliziraju aktualna događanja. Iako me mnoštvo ljudi sa bocom u ruci čini blago tjeskobnim, ipak stao radi obnove zaliha tekućine jer do slijedeće slične prilike trebam se voziti više sati.
Hrabro i samouvjereno, suprotno onome kako sam se u duši osjećao, parkirao sam bicikl i ušao u trgovinu otrpjevši radoznale poglede i tišine nastala mukom zbog mog dolaska. Očigledno da ovakvi koji izgledaju kao ja s ovako natovarenim biciklima, kakav je bio moj su rijetkost u ovim krajevima, po zbog toga plijene dodatnu pažnju. Ta dodatna pažnja je potrajala tek koju sekundu, da bi me,po zanimljivosti, pretekao tek prekinuti razgovor, koji je nastavljen, čini mi se i većim žarom zbog jedva primjetnog razočarenja razlogom zbog kojeg bi za trenutak prekinut. I bi mi drago da im (više) nisam zanimljiv, da se, kao oni u svoj, ja mogu vratiti u svoj svijet.
U tom mom mentalnom svijetu, dok sam punio termos boce hladnim pivom, pažnju mi je privukao veliki pas s rundavom dlakom i, činilo mi se, blagim i dobroćudnim pogledom. Pozdravih ga i pripitah za zdravlje nakon čega me je pogledao još blaže i dobroćudnije istovremeno počevši veselo mahat repom. Dok sam se divio pitomoj i blagoj životinji, iza leđa čuh pitanje da li mi se sviđa (pas)? Okrenuvši započeh razgovor sa jednim iz skupine čija je osnovna značajka bila boca piva u ruci. Ispostavi se na kraju da je (jasno) to njegov pas i da s njim u ovom kraju traži (i pronalazi) – tartufe!

Blag i dobroćudan

Moje iznenađenje je bilo stvarno veliko. Mislio sam da te gljive rastu samo u Istarskoj zemlji, a ono… Skakali smo sa temom razgovora sa tih gljiva na njegovog psa i nazad. Gljiva, tartufa, ima i u ovim krajevima, ali se čovjek (i pas) trebaju dosta nahodati da ih pronađu (pas) i ponesu kući (čovjek). U tom procesu gazda psa treba biti obazriv i brz da psu (pre)otme tartufe, jer ih ovaj u slast pojede (zato ih i traži!) čim ih pronađe.
Ponos vlasnika smeđeg rundavog stvorenja (koji je nastavio, blago dahtajući) dokono promatrati okolicu, ne zainteresiran više ni za mene kao ni za koga iz skupine s bocama u ruci), kao da je odvezao jezik i raspirio pričljivost (sada već) mog sugovornika. Tko sam saznao jednu od klasičnih inačica Priče iz Hrvatske – o branitelju (pre)rano umirovljenom, i ostavljenom bez smisla, pa je čovjek smisao, cilj a i zdravlje (kako tjelesno tako i mentalno) (sam) našao obilazeći šume Dilj gore sa veselim rundavim stvorenjem. A to stvorenje nije obični avlijaner, pa bi za želju da bude moj pratilac trebao izdvojiti basnoslovnu svotu od 10000 eurića. Ako mi se i javio neka želja, željica za potragom tartufa u veselom društvu rundavog, ta ju je cifra definitivno poslala u prošlo svršeno vrijeme. Ja ću se, ipak, i dalje držati svog bicikla.
Na izlazu iz ovog dugog sela skrenuh desno prema putokazu koji pokazuje put do Đakova. Slijedećih 20-tak kilometara je nešto prekrasno za bicikliranje u Požeškom kraju. Cesta je široka, asfaltirana promet nula a krajolik fantastičan. Pred sobom imam seriju od tri mala prijevoja. Nakon prvog penjanja, slijedi vijugavi spust u Sovski Dol, da bi prolaskom tih par kuća odmah uslijedio uspon prema dugom prijevoju. Da mi penjanje na tom usponu bude dodatno zanimljivo, ispod sebe promatram dolinu sa oranicama a preko puta na drugom padini brda, cestu kojom sam se upravo spuštao.

Penjanje iz Sovskog Dola (bicikl samo zbunjuje –smjer današnjeg putovanja je suprotan)

Dok se penjem društvo mi pravi pogled na spust u selo koje upravo napustih

Dakle, opet još jedno goooore, pa još jedno dooolje, i tabla koja želi dobrodošlicu u mjesto imena Paka. U vrijeme dok se dovde dolazilo prašnjavim, uskim makadamom, Paka je bila pojam zabačenosti u Požeškom kraju. Kako asfalt ima efekt vremeplova, tako je svojim dolaskom u Paku prebacio to mjesto iz davnog sedamnaestog stoljeća u ekološki i (ponovo) prirodi orijentirano dvadeset i prvo, zbog čega su, recimo, kuće višestruko dobile na cijeni.
Biće da je te subote u jednoj od kuća Pake bilo generalno čišćenje pa su se tepisi, izrađeni u kućnoj radinosti tko zna kad, stavili na ogradu da se osunčaju. Kuća, ulazna kapija kao i dvorište zajedno sa tepisima su činili jednu skladnu cjelinu iz nekih davnih, davnih, ali, srećom još uvijek ne prohujalih vremena.

Pogled u neko drugo vrijeme

Nakon izlaska iz Pake, tek što se zamakne iza brda, da se ne vide kuće, smjestio se izvor sa uređenom sojenicom. Umjesto sojenice bolje bilo da su (prvo) izvor uredili. Ovako su ga ostavili u obliku otvorenog bunara iz kojeg voda istječe. Boja vode, iako prozirne, bila je sumnjivo zelenkasta, pa iako sam na drvenom štapu sa strane imao na raspolaganju plastičnu čašu, okus vode nisam probao.
Mjesto za predah i roštiljanje

Izvor sumnjivo zelenkaste boje

Slijedila je uživancija u oazi mira i tišine kroz koju je cesta s vrlo, vrlo blagom nizbrdicom u dužini od 3-4 kilometra bešumno, tiho i obazrivo prošla, a i ja s njom. Svaki put kad prođem ovuda uhvati me oduševljenje, kao da je prvi put. Iskrena preporuka svakome da propedalira ovom oazom.
I nakon što me je cesta razmazila svojom nježnošću, slijedi zadnja uzbrdica od ove serije od tri prijevoja. Ovaj zadnji je i najviši, mada razlika od ostalih nije znatna. Na samom prijevoju je i granica općina što i ne bih znao da nema table koja mi to govori. Nisam baš bitno sretniji zbog te spoznaje, al' eto kad je to to, nek' se zna, pa sam napravio dužu pauzu. Više zbog prijevoja a manje zbog friškog saznanja te granice. Priroda je ista i s ove i s one strane.

Treći iz serije od tri prijevoja

Podno prijevoja, pogledam li u smjeru svoje vožnje, smjestilo se selo zanimljivog imena – Slobodna Vlast. Da bi konačno stigao do slobodne vlasti moram pripaziti na pregršt oštrih krivina koje bi uz srmu nizbrdicu mogle biti opasne, pa čak i pogibeljne. Dakle, Pero žuri polako!
Slobodna Vlast

Brdovita problematika slijedećih 4 kilometra je izostala pa slijedi relativno ravna i relativno dosadna ravnica. Na ravnoću nisam mogao utjecati ali na dosadu jesam. Put sam prekinuo kratkim predahom u kojemu sam oplakivao tiho umiranje njive kukuruza. Biljke imaju svoj ritam žvota koji je sporiji od našeg, pa tako i njihovo umiranje je isto tako usporeno. Svaka je smrt strašna, pa je takva i smrt od žeđi. Višemjesečni izostanak vode nisu mogli otrpljeti ni biljke poznate po tome da nisu pretjerano žedne, kao što je kukuruz. Po prvi put u životu, nakon skupljenih 54 godine na svojim plećima, vidim sasušene stabljike kukuruza u kolovozu i to jedanaestog njegovog dana. Zbilja kataklizmično izgleda.
Smrt kukuruza

One zalihe ječmene tekućine, nabavljene u Ruševu, bili su dostatne taman do Levanjske Varoši, gdje sam, nakon divljine, ponovo naišao na blagodati potrošačke civilizacije u obliku trgovine sa hladnim pićem. Osim što sam ponovo obnovio zalihe, jedno hladno i orošeno sam polagano sipao u se promatrajući okolinu, a potom i kartu. Tu negdje bi trebalo biti raskrižje gdje bih trebao, ovaj put kao pravi ljevičar, skrenuti lijevo za Đakovačku Breznicu. I stvarno, tek stotinjak metara od mjesta moga predaha putokaz je nedvojbeno pokazivao u kojem smjeru nastavljam putovanje.
(detaljnije o dosadašnjem putu možete pogledati nq „Sovski Dol - Paka“)
Istina, do Ivankova trebam proći kroz Đakovo, pa kad bi produžio ravno, kako i putokaz kaže, do Đakova bi stigao brže i lakše. Razlog mom izboru teže varijante je jezero Borovik i njegova okolica. To jezero je bitno lakše vidjeti na karti nego uživo, jer je izvan svih važnih putova, kao da je namjerno smještenu unutar guste šune daleko od čovjeka i civilizacije.

Mjesto mog skretanja u lijevo

Do te Breznice ne treba se dugo mučiti da bi čovjek došao, tek dobar kilometar. A i cesta nije problematična, jer prati istoimeni potok. Pred sam ulazak u Breznicu je, netom prije table mjesta, putokaz do Samostana Karmel sv. Josipa.
Prije table Đakovčke Breznice je skretanje za samostan

Kronologija je obratna. Prvo sam ugledao ogromno i raskošno zdanje samostana, a potom putokaz do njega. Nisam istraživao pa ne znam po kojim je to nepredvidljivim i nesagledljivim putovima Gospodnjim ovaj samostan došao u ove krajeve. Činjenica je da će svatko tko prođe ovim putem, ako ne zastati a onda barem podići obrvu bacivši pogled prema njemu, impresioniram prizorom. A prizor je stvarno veličanstven, bilo izvedbom bilo veličinom.
Samostan Karmel sv. Josipa

Na kraju Bresnice sam se pozdravio sa asfaltom kao zadnjim znakom civilizacije i (ponovo) krenuo u divljinu nekih prošlih vremena. Ovo „nekih prošlih vremena“ stvarno tako i izgleda jer mi se put nastavlja uskim, krivudavim makadamom po kome rijetko kad prođe bilo koje od prometala, pa imate osjećaj da ste vremeplovom vraćeni koji stotinu godina unazad.
Kraj civilizacije, počinje Rock'n'Roll

Lost in Time

Da stvar bude još bolja, ispriječila mi se i uzbrdica. Jedno vrijeme sam probao voziti, no preskakati kamenje i kamenčiće, posklizivati se o njih, prelazeći s jedne na drugu stranu ceste, sve u nadi da je ona druga strana lakša za voziti, brzo mi je podiglo ritam disanja i rada srca, tako da sam, kao pametniji, popustio te put nastavio pješice gurajući bajs.
Cesta, odnosno uzbrdica je vijugala kroz beskonačnu šumu. Oči su mi stalno pokušavale ispasti od očekivanja što je iza krivine, mada i sam ne znam što sam očekivao - kraj uzbrdice, možda. Počeo sam osjećati i neki blagi oblik zebnje, tjeskobe, pitajući se odakle mi sat to.
I odjednom (uvijek tako bude – odjednom) shvatih.
Ono sunce koje me je obilno grijalo do Levanjske Varoši i koje je pravilo pravi (mada sušom pretjerani) ljetni ugođaj, sada se izgubilo, a zamijenila ga je mutna, bjelkasta, visoka izmaglica. Ni daška vjetra. Tišina i muk. Čak iz šume nisam čuo ni šušnja. Kao da je sve oko mene pretrnulo u isčekivanju velikog praska. Uz svu tu tišinu, koja pritišće, temperatura zraka je nepromijenjena, čak mi se čini da je, valjda zbog izostanka bilo kakvog povjetarca, bilo i toplije. Da li zbog te vrućine, da li zbog te tjeskobne tišine, ili možda zbog uzbrdice po kojoj sam gurao bicikl, ne znam, ali znam da je znoj iz mene curio na sve strane. Ako je znojenje zdravo, toga renutka sam bio najzdraviji čovjek na svijetu.
Gladajući kartu, uzbrdica bi trebala biti tek 3 km dužine, međutim meni je izgledala barem duplo duža. Konačno se šuma počela rijediti da bi mi meku vrst dobrodošlice zaželjela tabla s imenom mjesta Paučje, a iza nje su mi prve kuće diskretno mahale.

Psihodelična dobrodošlica

Iako selo nije malo, malo sam ljudi vidio. Tek dvoje-troje, koji su na brzinu obavilo što su trebali, pa trk nazad u kuću. Tjeskobna vrućina bez sunca i zvuka i dalje je pritiskala, pa su ljudi bježali od nje kao od jakog mraza. Taj nedostatak ljudi dodatno je pojačavao tjeskobu.
Kuće su bile podalje od ceste, u skladu s tradicionalnom slavonskom arhitekturom. Između kuća i ceste je široki pojas trave, iako davno već spržene dugotrajnom sušom, uz razno-razna stabla koja su pravila hladovinu. Idilu slavonskog sela kvario je uski pojas nečega što je teško nazvati cestom, s krupnim šljunkom po kojemu je bilo problematično voziti. Većina kuća je bila u skladu sa cestom koja prolazi kroz selo, dakle iz nekog, davnog, prošlog doba za koje mi „iz civilizacije“ smatramo da je nepovratno završilo u povijesti. Istina bio je tu i modernih, raskošnih rezidencija, sa isto tako raskošnom okućnicom, no u okruženju ovog mjesta izgledali su groteksno zbunjeno uzajamnim nepripadanjem jedno drugome.
Paučje - centar

Već spomenuti nedostatak ljudi uz zlokobne meteorološke uvjete, davalo mi je dojam pred apokaliptičnog stanja u kojemu sam zakasnio na vrijeme se skloniti, te mi ostaje , ovako samome, očekivanje zadnjeg fatalnog udara, mada ne znam kakvog ni odakle. Pravi iracionalni strah koji, baš zbog svoje iracionalnosti prelazi s onu stranu podnošljivosti.
Očekivao sam olakšanje nakon šume, a sada kad sam napustio selo kao da mi je laknulo ponovnim povratkom u divljinu.
Cesta je, da joj malo laskam s takvim raskošnim imenom, jedno vrijeme išla manje-više ravno, prolazeći pored sprženih njiva iz kojih je prošlo selo crpilo egzistenciju, da bi malo-po-malo povećavala nizbrdicu, pojavom šume. Šuma je iz početka bila blagi šumarak ,a postajala je sve jačom šumom što je nizbrdica bila strmija.

Rock'nRoll nizbrdica – put u središte zemlje

Konačno je uspostavljeni neki čudan sklad između guste šume i nizbrdice. Ionako uska cesta stiješnjena gustom vegetacijom s obe strane izgledala je još uža, a dojam nepodnošljive skučenosti uz nizbrdicu činile su stalne krivine. Tako da mi je obzor ne samo sa strane nego i naprijed bio uzak i mali.
Strma nizbrdica, sa mnoštvom krupnog kamena na cesti, a često su se pojavljivali u dijelovi stijena iz ceste, zagorčavaju mi vožnju. Stalno u potrazi za boljim, ravnijim dijelom ceste, vozikm lijevo-desno sav se tresući i treskajući. Takav treskajući mi je i pogled koji je zamućeno promatrao što je iza slijedeće krivine. Svjesni, racionalni dio mene pokušavao je suzbiti iracionalnost straha onog mog drugog dijela. Kako god razmišljali, moramo priznati da u tom trenutku, u tako gustoj šumi, sami miljama daleko od drugih, postaje se teško oduprijeti nespokoju.
Tješio sam se da idem nizbrdo, dakle bitno brže nego što sam se pješice vukao uzbrdo. Ne toliko zbog toga što ovako mogu brže i bolje pobjeći (od koga ili od čega !?), nego više zbog činjenice da ću ovu (pra)šumu brže proći i konačno stići do jezera gdje je neka vrsta spasa (od koga ili čega!?).
To lutanje svijesti po mutnim strahovima i tjeskobama iracionalnosti prvo mi je prekinuo zadnji dio mog bicikla koja je, kao zanosna plavuša, počeo mrdati zadnjicom – znak da jedna od žbica na zadnjem točku nije izdržala torturu tandrkanja po kamenju i kamenčićima pa je pucanjem sebi skratila muke. Posljedica toga je pomak obruča prema kočionoj pakni na mjestu pucanja pa je točak ciklički kočio kad se spoje pomaknuti obruč i pakna. Odgodio sam intervenciju dok ne dođem do civilizacije.
Iskušenje, vrag ili netko treći nastavio je uporno nalaziti načina da mi (dodatno)zagorča život i pronašlo ga je – guza mi je počela osjećati svaki kamen(čić) preko kojeg je zadnji točak prelazio. Zadnja guma je polako ispuštala dušu.
Standardno pitanje svake ovozemaljske nezgode –kud baš sad!? Pa zar u ovoj prašumi sada stati i mijenjati gumu!? (tren poslije ovog pitanje iracionalnost mi se opasno uznemirila). Nađoh privremeno rješenje u prebacivanju tijela što više naprijed, ne bi li ostatku duše zadnje gume produžio agoniju. Jedno vrijeme je to nekako i išlo da bih na kraju shvatio da će i vanjska guma stradati nastavim li ovakvu vožnju, jer sam sve češće osjećao direktne udarce kamena na obruč točka. A između kamena i obruča je tiho skičala vanjska guma.
I taman kad sam prihvatio sudbinu takva kakva jest i počeo ispred sebe promatrati mjesto pogodno za operaciju izmjene zračnice (usprkos krvožednoj prašumi), kroz guštiš lišća ispred sebe ugledah krov neke kuće kraj ceste. Civilizacijaaaa!!!
Eto, po tko zna koji put u životu uvjerih se da me Bog čuva i pazi, te da to naročito voli pokazati kada prihvatim lošiju, težu varijantu, on me, valjda ganut mojom trpljivošću i podnošljivošću, nagradi boljom varijantom.
Olakšanje mi je bilo tim veće kad sam pokraj kuće ugledao parkirani auto. Tek nakon što sam stao u pozadini iza kuća, a ispod sojenice primijetih i čovjeka koji je na klupi lagano dremuckao

Civilizacija nakon prašume

Mrkog izgleda, nasilno probuđen iz dremuckanja izgledao mi je strašno-opasan. Bojažljivo mu zaželjeh dobar dan i pokušah se opravdati višom silom gumi-defekta. Rekoh da put nastavljam čim popravim bicikl na što on samo (ljutito, ili mi se tako pričini) odmahnu rukom i nastavi tamo gdje sam ga prekinuo.
Pacijent na operaciji izmjene zadnje zračnice

Eto ti sad!
Čovjek, ili barem ja, sam sebi bespotrebno komplicira život.
Prvo mi je bilo tjeskobno penjati se uzbrdo, pa onda prolaziti kroz selo, pa onda se spuštati kroz šumu, da mi se, sad na kraju, umjesto olakšanja što dođoh među ljude, opet javlja tjeskoba da sam nekomu uljez njegovog mira i spokoja. (Sad, dok pišem ove retke, samom sebi izgledam neko jako strašljivo biće, što baš nije točno, eli eto!)
Dok u toj „tišini koja pritišće“ mijenjam gumu u želji da to bude što brže, nju („tišinu koja pritišće“) prekide jedno toplo, jednostavno i iskreno pitanje „treba te li pomoć?“
Istog trena ode, rasplinu se i ta „tišina koja pritišće“, i tjeskoba i iracionalno strah.
Na moj odgovor da mogu sam, uslijedi slijedeće pitanje, odakle dolazim i kuda idem, da bi se koji minutu poslije sve to stopilo u iskreni, topli razgovor dvojice istomišljenika, ljubitelja prirode i njenog mira. Čovjek se vraća kući iz Požege (!) i voli svratiti na ovo mjesto i malčice odrijemati, odmeditirati, odmoriti na ovome mjestu.
Završio sam izmjenu gume, pozdravio se sa, sad već ugodnim sugovornikom (eto kako čovjek brzo promjeni svoj sud) i nastavio vožnju. Tek prolaskom pored kuće zamijetio sam na njoj tablu koja, kao osobna karta govori o identifikaciji kuće.

Mjesto operacije sa prethodne slike

Kao da je onaj, u početku tjeskobni,a na kraju topli i ugodni razgovor napravio prekretnicu, pa ne samo da sam put nastavio vedrim raspoloženjem, već je ta vedrina bila i objektivnog tipa – ispred sebe sam ugledao „svjetlo na kraju tunela“ u obliku izlaska iz šume, pojavu asfalta na cesti (ah konačno!) i obrise jezera Borovik
Prelazak iz mraka na svjetlo

Jedan od problema šume, što se tiče psihološkog dojma, je što se u njoj ne vidi a čuje. Pa svaki šum, iole strašljivi čovjek sebi objašnjava već u skladu a tim, već spomenutim iracionalnim strahovima. Posljedica je da se u njoj vidi i što postoji i čega nema (barem nema u šumi već samo u glavi). Čim se izađe na čistinu vidno polje se povećava i oči nas čine spokojnim ne registrirajući ništa strašno.
Kontrast prelaska iz mračne, tamne i zlokobne šume u vedru, svjetlu i živahnu okolicu jezera dodatno mi je pojačao neka vrst tuluma na drugoj strani jezera. Mjesto okupljanja je bila neka vrst matične zgrade ispred koje je bila trpeza sa klupama i stolovima gdje se gostila poveća grupa ljudi. Do ovog mjesta nisu došli kao ja biciklom, već pouzdanijim, bržim, a pri vožnji kroz gustu šumu sa prometalom koji daje veći osjećaj sigurnosti– autima, koji su zasluženo odmarali na obližnjoj livadi unaprijeđenoj ovom prilikom u parking. U toj matičnoj zgradi očigledno da nije bio dovoljan broj postelja, pa su pridošlice problem noćenja riješili šatorima čime su sačinili pravo malo kampa naselje.

Dernek kraj jezera Borovik

Jede se, pije se…

Poslije jela i pila treba se odmoriti, odspavati

Par stotina metara dalje, ali s moje strane jezera, jedna je roda nakon svoje verzije gozbe mirno odmarala meditirajući na obali jezera.
Život na visokoj nozi

Jezero mi se sve više i više otvaralo pred očima, drveće se postupno povlačilo, a vožnja ravnom, iako krivudavom asfaltiranom cestom bila je pravi melem za tijelo i dušu. Duša mi je, konačno došavši na svojih pet minuta, treptala od zadovoljstva i ugode, što postignutim ciljem, a što uživajući u prizorima što su se pružali oko mene.
Ljepota mira i tišine

Diskretno, ne želeći (previše) poremetiti ugodne trenutke, javo mi se želudac da je prazan i da neće dugo izdržati ovako u toj diskreciji ako ga ne napunim. Osim toga uživanciju u laganoj vožnjici oko jezera remetio mi je svojevrsni brojač okretaja zadnjeg točka koji mi je kočenjem na mjestu puknuća žbice svraćao pažnju na sebe kvareći gušt. Nije bilo druge, nego napravi ti podužu pauzu i osim odmora riješiti tu sitnu problematiku.
Ona bijela izmaglica, je i dalje prisutna, tako da nema sunčevih zraka, što se na slikama vidi u izostanku sjena. Ni vjetra i dalje nema ni daška, a i temperatura zraka je povisoka, tako da je sparno, ali ne više i neugodno. Za izostanak neugode valjda je zaslužno jezero, mir i spokoj oko njega prenesen i na ljude oko njega. Posjetilaca na jezeru nije bilo baš puno, naprotiv, tako da je svatko od njih mogao biti dovoljno blizu nekome, ako želi, a isto tako dovoljno osamljen od drugih ako ga za osamu mine želja. Sve to skupa, uz zrak koji kao da je stao, uz izostanak sunčevih zraka, izgledao je nadrealistički kao neka Zemlja Dembelija u kojoj žurba, strka i gužva, zajedno s vremenom ne postoje. Stjecao se osjećaj da postoji samo ovo sad i ovdje i ništa izvan toga.

Jezero i kamperi na njemu

U toj nekoj vrsti Raja na zemlji pokušao sam pronaći svoje mjesto koje bi zadovoljilo sve moje, ovozemaljske, prohtjeve. Nije tih prohtjeva bilo mnogo, naprotiv. Tek da mi je voda blizu, da mogu ruke oprati i da mi se bicikl može na nekoga osloniti dok se ja bavim tom vrstom osobne higijene. I pronađoh jedno stablo pokraj puta na livadi potpuno spržene trave čisto smeđe boje.
Pogled u smjeru kamo idem…

…i odakle sam došao

Operaciju sanacije zadnjeg točka opisati ću detaljnije.
Dijagnostika je pokazala ispravnost očekivanja, a to znači da je pukla žbica od strane lančanika, što znači da bi se izvršila zamjena, treba skinuti sklop lančanika za što trenutno nisam alatom opremljen. Radi toga ćemo zaliječiti postojeće stanje, tek toliko da bez (većih) problema stignem kući, gdje ću popravak izvršiti do kraja. Sad, trenutno bi tebao riješiti problem „bacanja „ obruča i njegovo zapinjanje za kočionu paknu.
Nakon oslanjanja bicikla na stablo, slijedi ispuštanje zadnje gume, a zatim vađenje višenamjenskog (multi funkcionalnog) alata.

Čudo od alata u sklopljenom stanju

Ovako sklopljen, kakav je na slici, nije beskoristan – dobro dođe za otvaranje boce piva.
Uz dva mađioničarsko brza i elegantna pokreta naoko beskoristan kao sklopljen, alat se pretvara u kombinirke (pravi stručni naziv je kombinirana kliješta, no ja ih još od osnovne škole poznam po prvome, kolokvijalnom nazivu)

Abraka, dabraka, čiri bu, čiri ba i hop! - kombinirke

Maticu žbice koju treba popustiti zahvatim podnožjem kombinirki i odvrnem je od jedne do druge susjedne žbice. Ovu operaciju ponavljam dok se obruč ne vrati u normalu, čime provjeravam vrtnjom obruča i pažljivim promatranjem da li pri vrtnji obruč zahvaća kočionu paknu. Nakon kontrole i zaključka da je operacija uspjela, napumpam gumu - i to je to (a je to!) Ovakav kakav jest, zadnji obruč, odnosno točak će preživjeti povratak kući , gdje ću konačno izvršiti izmjenu puknute žbice.
Operacija u toku

Zadovoljan učinjenim, uzimam sapun, odlazim do obale jezera u čijoj iznenađujuće toploj vodi perem ruke. Povratkom do bicikla uzimam skromne, preostale zalih hrane i pića, te mirno i polako, s uživancijom objedujem promatrajući nadrealističku okolinu.
Nakon odmora polako nastavljam dalje. Promatrajući jezero i okolicu, prolazim pored usamljenog kampera koji je našao svoju oazu mira i na njoj podigao šator.

Kamperski raj za osamljenike

Neposredno prije brane prolazim pored zvaničnog kampa, barem je to sudeći po prometnom znaku. Ni u njemu nije neka(veća) gužva, mada zaključujem da su tu locirani oni društveni kamperi koji, za razliku od onog s prethodne slike, vole društvo drugih kampera u kampu.
Kamperi društvenjaci

Brana otkriva porijeklo i nastanak jezera kojeg ne bi bilo da nije brane. Na kraju brane, gledajući u smjeru mog putovanja, je otvor-ispust kroz koji se višak vode strmoglavi niz betonski kanal i nastavi dalje putovati u statusu riječice Vuke. Vuka vijuga ravnicom sve do Vukovara, gdje u samom gradu završi u Dunavu. To se događa u nekim drugim, sretnim vremenima, a sada, u eri ove očajne suše, samo suhi kanal nijemo svjedoči o nekadašnjem veselom žuboru spomenute riječice.
Brana , u smjeru u kojem idem

Nakon prelaska brane, okrećem se i gledam odakle sam došao

Da su vremena onakva kakva bi trebala biti, ovuda bi veslo žuborila tek rođena Vuka

Nadaleko poslije prelaska brane moja cesta napušta jezero te uzbrdicom se gubi u šumi. Prije nego se i ja, zajedno s njom, izgubim u šumi, pozdravljam pogledom jezero koje se sada pokazalo u svojoj punoj, pravoj veličini.
Panorama jezera Borovik

Prije nego se konačno oprostim od jezera, nailazim na njegovu osobnu kartu. Osobno, dojam
o jezeru nisam ni trunak promijenio spoznajom podataka sa table.

Osobna karta jezera

Više mi znači ugodni dojam kojega sam doživio nego suhoparni podaci. A taj dojam je će se smjestiti, ugnijezditi među ostale, pokupljene sa ovakve vrsti putovanja, te se, po mojoj ili svojoj potrebi, izvlačiti na svijetlo dana postajući uljepšan patinom vremena u međuvremenu prohujalog. Ona muka i neugoda vožnje po makadamu ne samo da se višestruko isplatila dolaskom do jezera, već je, kao suprotnost, kontrast, još i više pojačala osjećaj ugode i blaženosti doživljen na ovom sakrivenom Raju Zemaljskom.
Uzbrdica koja je uslijedila, bila je bitno podnošljivija barem iz dva razloga. Prvi je bio široka i što je najbitinje, asfaltirana cesta, a drugi je da je šuma bila na podnošljivoj udaljenosti od ceste. Zbog asfalta je i vožnja, kao i povremeno, kratko, pješačenje bila ugodna i opuštajuća.

Opet uzbrdica i opet šuma, no ovaj put je tu i asfalt

Konačan povratak u civilizaciju mi je zaželjela tabla mjesta Mandičevac. Jest da je selo, no u odnosu na, recimo Paučje, ovo je pravi velegrad. Ne samo po raskošnim kućama već i po Vinariji i njenoj upravnoj zgradi, te na kraju, i ogromnim poljima vinograda.
Dobro došli nazad u civilizaciju

Vinarija Mandičevska

Vinogradi Mandičevski

Iako se to na slijedećim slikama baš i ne vidi vrijeme se počelo bitno mijenjati. Nebo je postupno dobivalo tamniju boju, a na sjeveroistoku se povremeno, do kraja današnjeg dana, pojavljivali oblaci tamne, skoro crne nijanse iz kojih su znale i koje munje sijevnuti. O nekoj kiši nije bilo ni govora, kao da je prijeti na sigurnoj udaljenosti, no zato se pojavio vjetar. Kako bi meteorolozi rekli, sa jakim, a povremeno i orkanskim udarima. Taj vjetar će mi biti pratilac do kraja današnjeg puta.
A do tog kraja smjer putovanja je dosta šarolik, promjenjiv. Po napuštanju Mandičevca trebao sam uživati u spustu, no zbog navedenog vjetra, koji mi je ovaj put puhao u lice, imao sam osjećaj blage vožnje po ravnici. Ali zato kad sam došao na ravnicu, zbog tog vjetra u lice, slijedio je osjećaj penjanja na Velebit. Zamračilo se, zacrnilo i puhalo kao da je smak svijeta. A ja, tek obična pahulja, gurao sam se kroz oluju tek puževim korakom.
Pogledom sam u daljini spoznao spasonosno raskrižje na kojemu ću radikalno promijeniti svoj smjer putovanja a time i smjer vjetra. No približavanje tom spasonosnom raskrižju je bilo toliko sporo, da mi se na momente učinilo da se ono udaljava od mene onoliko koliko se ja njemu približavam.
Prošla je gladna, mučna i vjetrovita godina kada sam konačno došao do tog famoznog raskrižja. Presretan, ali i preumoran, častio sam se kratkim odmorom, koji je neugodan vjetar još više skratio, jer i stajanje na vjetru je više umaralo nego odmaralo.
Slijedećih 12-tak kilometara do Đakova je bila sušta suprotnost. Iako ne baš posve u leđa, nego nekako iza sa strane, ipak me je vjetar gurao prama jugu pa sam vozio, kako se ono kaže „k'o sveti Ilija“. U toj mahnitoj brzini jedva sam se natjerao stati i zabilježiti scenu zajedničke večere ovaca na nekoj farmi. Nisu se obazirale ni na vjetar ni na prolaznike, već su se potpuno, cijelim svojim bićem posvetile objedu.

Zajednička večera, trenutak kada nitko i ništa, osim jela, nije ni privlačno, ni zanimljivo

Ponesen guštom lepršave i nadnaravno prelagane vožnje zbog snažnog vjetra u leđa, iznenadio sam se brzom pojavljivanju table Đakova kao dobrodošlice u grad.
Dobrodošli u …

Objed, konzumiran na jezeru potrošio je vjetar dok mi je puhao u lice, tako da sam opet trebao riješiti problem gladi. Obzirom da mi se žurilo zbog želje da za dana dođem do Ivankova, u usputnoj pekari sam pekarskim proizvodima i jogurtom (privremeno) riješio problem gladi.
Kratko, tek toliko da si kasnije ne prigovaram da od grada nisam ništa posjetio, prošetao sam laganom vožnjicom preko pustog korza i zastao ispred čuvene Đakovačke katedrale.

Pusto korzo Đakovačko

Đakovačka katedrala

Grad je tog kasnog poslijepodneva bio pust a zbog maglovito-oblačnog vremena i orkanskog vjetra i sablastan. Vjerojatno da se subotom u ovo vrijeme gradom i inače ne kreće puno ljudi, ali zbog ovog vjetra i općenito sablasnog vremena i oni rijetki koji bi izašli, našli su si radije neku zanimaciju kod kuće.
Brzo sam odlučio napustiti ovaj indisponirani grad, te krenuo prema njegovom zapadu u susret vjetru. Nakon izlaska u grad i borbe s vjetrom u lice, cesta je skrenula prama jugoistoku čime sam dobio komponentu vjetra koji me je gurao u leđa. Zbog vjetra je postajalo i neugodno hladno, pa sam iz dna bisage izvukao vjetrovku i obukao je.
Slijedećih par kilometara, do sela Budrovci, slijedilo je mahnito jedrenje. Uživanac vožnje s vjetrom u leđa kvarilo je zlokobno isčekivanje situacije nakon tog sela, kada ceste skrene prema sjeveroistoku.
Slijedećih 15-tak kilometara, koji su bili i završni današnjeg putovanja, bili su pravi test mentalne snage i privrženosti bicikliranju, kao takvim. Vjetar je neumoljivo i uporno kočio, trudeći se što je moguće više zagorčat mi i putovanje a i sami život. Naljućen, valjda mojom upornošću, strpljivošću i trpljenjem, pogrešno ih shvativši kao provokativnim inatom, svoju ljutnju mi je pokazivao sve češćim orkanskim udarima za vrijeme kojih je moja putna brzima dobila opasno mali jednocifreni iznos, mada je uložena energija bila kao da se uspinjem stepenicama. I to na biciklu.

U trenutku jednog od mnogih orkanskih udara vjetra, za trenutak sam zastao u želji da zabilježim meni upućen pogled sažaljenja

Nije me puno oraspoložio ni zanosni (ili sažaljivi?) pogled jedne ljepotice sa obližnje farme krava, kao ni kirvajski ugođaj u Novim Mikanovcima, sa gužvom ljudi svakakih uzrasta koji su se muvali oko improviziranih štandova licitara. Oko mene su maglovito promicali prizori koje sam doživljavao kao da su izvan ovog mog svijeta. U mome svijetu bilo je samo okretanje olovnih pedala i osjećaj probijanja zida ispred mene koji je postajao sve jači i žilaviji, a ja sve slabiji i umorniji. Ponekad mi se činilo da sam stao, ukočio se, skamenio se zajedno s biciklom, a struja vjetra je tako snažna da ne drži tako skamenjnog, bez opasnosti da ću pasti na lijevu ili desnu stranu.
Kao to već bude u pričama, u maglovitom osjećaju nadrealne prolaznosti vremena, nakon sto tisuća godina, iz nekog vrtloga agonije nazad u žive, ovozemaljske, stvorove me je povratila tabla s imenom mjesta Ivankovo.

Drugi dan

Mapu drugog dana ovog putovanja možete vidjeti ovdje.

Kako to s vremenskim prilikama bude, nakon apokaliptične i paklene završnice jučerašnjeg dana, današnji je započeo rajskom idilom – vedro, sunčano, da sve blješći i bez daška vjetra. Može se reći da je jučerašnji dan završio tipičnim ljetnim nevremenom sa obiljem crnih oblaka, munja, gromova, vjetra i kiše. Obzirom na izostanak ovog potonjeg, nekako ispada da je to bila klasična ljetno nevrijeme negdje na sjevernoj Africi. Tako valjda bude tamo u nekim normalnim ljetima kada se kod nas prospe pljusak. Ovako se sve nekako pomaklo na sjever, pa je kod nas bila, kako stari narod kaže, suha kiša.
Živ čovjek svašta preživi pa tako i ja svoj dolazak na cilj. Domaćini su se svojski potrudili da obiljem jela i pića vratim dušu tamo gdje joj jej mjesto, a ne na vrh nosa, kako mi je izgledalo da se (povremeno) nailazila.
Iako sam nastojao što više iskoristiti mir i tišinu jutra, ipak sam (nazad!) krenuo tek oko pola deset („Što se žuriš!“, „Pa, stići ćeš!“, „De, popij još jednu čašu!“, „De pojedi još jedan zalogaj!“ i tako to).
Gledajući kroz prozor stvari izgledaju drugačije, nego kada izađemo van. Tako sam i ja, u ljetnjoj opremi, nakon oproštaja s domaćinima, krenuo put zapada osunčanom i glavnom ulicom Ivankova. Došao sam čak do izlaza iz mjesta kad sam samome sebi priznao da nije onako toplo kako mi je izgledalo gledajući kroz onaj prozor. Valjalo je obući gornji i donji dio trenerke i nastaviti put.

Dolazak u Nove Mikanovce jednog jutra nedjeljnog

Tog nedenjnog jutra sneni i usnuli Novi Mikanovci su zbog jučerašnjeg kirvaja izgledali još sneniji i usnuliji. Eto, sad kad sam došao sebi, za razliku od sinoć, kirvaj se sklonio i sakrio. Šteta, sad bi s većim zanimanjem promatrao gužvu i zbivanja. Pa dobro, kad nema licitara. seoskih baja i dotjeranih ljepotica, ima crkve, i njenog sveca zaštitnika zbog kojeg se kirvaj i događa, mada tako ne izgleda.
Crkva u Novima Mikaovcima je onako, malo sa strane, izvan glavne prometnice. Mala crkva, k'o mala crkva ništ' posebno, osim čudno izvinutog tornja, koje izgleda kao da ga je neki neuk zidar-amater nadograđivao, nadoštukao, pa je nekako ispalo ukrivo. A kad sam mao bolje pogledao, i cijeli toranj stoje ukoso, kao krivi toranj u Pisi.

Crkva s. Bartola u Novim Mikanovcima

Krivi toranj

U Starim Mikanovcima, koji su praktično spojeni s Novim, pozdravio sam cestu kojim sam sinoć u paklenim uvjetima dolazio iz Đakova, te skrenuo lijevo prema Vrpolju. Na izlasku iz sela, na benzinskoj pumpi, opskrbio sam se dvoguzom Pepsija i napunio svoje termosice, a ostatak izlio u sebe. Kao čovjek mekanog karaktera, kakav već jesam, sinoć se nisam uspio (dovoljno) odhrvati domaćinskom širokogrodnošću i upornošću prema gostu, tak oda sam malčice pretjerao u pivu, koje mi se nešto gadilo jutros.
Nakom prelaska duple željezničke pruge, inače magistralnog pravca Zageb – Beograd, ušao sam u tipičnu, gustu, beskonačnu slavonsku šumu. Da su vremenski uvjeti bili oni od jučer, bilo bi malo zebnje oko srca, ali ovako, zahvaljujući mirnoći ljetnjeg jutra i obilju sunčevih zraka, bilo je milo i ugodno. Bilo bi i milije i ugodnije da se nije pojavio moj prijatelj vjetar. I on je, kao i ja promijenio smjer pa smo imali situaciju skoro istu kao i sinoć. Kažem skoro, jer ono što nije bilo isto od jučer, jedino je bila njegova snaga puhanja. Ovaj put je bio umjeren, dovoljno blag da dopusti rezigriranom biciklistu da vozi, ali ipak dovoljno uporan da mu (biciklistu) zagorča život. I još nešto! Za razliku od onog jučer koji je većinu dana spavao, te se razmahao maksimalnom snagom pred kraj dana , ovaj je uporno puhao cijeli dan. Meni u lice.

Beskonačna šuma Slavonske ravnice

Vožnja kroz idiličnu slavonsku šumu trajala je 2-3 km, da bi šuma ustupila mjesto selu imena Soljak. I to samo s jedne strane, dok je s druge i dalje bilo šumovito.
S lijeve strane šuma, a s desne selo

Tek predgrađem Vrpolja, Strizivojni i druga strane šume je ustuknula pred kućama dugačke Strizivojne koje je meni, zbog konstantnog vjetra u lice bilo još duža nego što jest.
U centru Vrpolja uslijedio je duži odmor ispred spomen galerije Ivan Meštrovića, slavnog kipara koji je svojim rođenjem posebno vezan za ovo mjesto.

U spomen slavnog kipara

Svi se mi vraćamo svome djetinjstvu, pa tako i Ivan

U ovom dijelu Slavonije je tipična Slavonska arhitektura sela. Selo je zguralo kuću uz kuću sa jedne i druge strane ulice. Istina, ostavilo se jedan zeleni pojas između kuća i ceste, na kojemu je pokoje stablo, radi hladovine, a počesto ispred kuća je i klupa na kojoj, uglavnom u vrijeme (vjerskih) praznika i nedjeljom poslijepodne zasjednu mještani (rjeđe, oni bi radije u seosku birtiju) i mještanke, čavrljajući o svemu i svačemu i promatrajući poznate i nepoznate prolaznike. Iza kraja sela slijedi pustopoljina u kojoj cesta prolazi pored nepreglednog mora obrađenih njiva. Pa opet slijedeće selo i sve ispočetka.
Tako je iza Vrpolja slijedio kilometar ničega, osim njiva, da bi mi dobrodošlicu zaželjeli Čajkovčani preko table svoga mjesta. Od mora tipičnih Slavonskih sela ovo ima posebno mjesto u mojoj duši, pa svaki put kad prođem kroz njega, barem za trenutak zaboravim sve ovodnevne brige, želje i nastojanja te se prebacim u ljeto osamdeset šesto kada sam jedne mračne, kišovite noći putujući biciklom sa svojom curom zamijenio ovo selo za Vrpolje (ako vam se da, detaljnije o tome pogledajte na „Prvi put s curom na more“).).

Slavonsko selo kao i svako drugo, osim što je posebno milo i drago duši autora ovih redaka

Prisjetivši se te noći (i ovaj put sa sretno-sjetnim osmjehom), po ko zna koji put zaključujem kako dan , i k tome još sunčan kao ovaj, u odnosu na noć, pa još kišovitu kao The Ona noć, korjenito promjeni dojam mjestu.
Nakon Čajkovaca opet nekih dva kilometra ničega, pa ulaz u Donje Andrijevce. Na ovom putu od Vrpolja do Slavonskog Broda jedno od većih sela. To bi moglo značiti samo da se putovanje kroz nj rastegne u silnom isčekivanju završetka beskonačnog reda kuća pored ceste, no srećom tu je nešto što s ugodom prekida tu monotoniju. Otprilike u sredini sela je mali, skroman, ali ipak zanimljivi izvor. Točnije rečeno, arteški bunar iz kojeg, istina stalno, curi voda, no mlaka pa za piće ne baš interesantna. Ipak sam zastao da se odmorim i dušu okrijepim. Ovo za dušu je neočekivano bilo iznad svih očekivanja, jer mi je koju minutu svoga kratkog života poklonio jedan Lastin rep. Taj rep nije ispao iz neke laste, nego se radi o leptiru koji je svome krstitelju tako izgledao pa je dobio i takvo ime.

Voda u Donjim Andrijevcima

Lastin rep okrepljuje se na izvoru, isto kao i ja

Nakon što sam napustio Andrijevce, na nekoj od njiva uz put naišao sam na, do sada, najdrastičniji prikaz suše – ogromna njiva kukuruza imala je smeđu boju bez izuzetka i jednog stabla. I to danas, dvanaestog kolovoza.

Suša

Prelaskom one, već spomenute, magistralne željezničke pruge, na ulazu u Sapce stao sam kraj bandere na kojoj je bilo raskošno rodino gnijezno u kojemu su Mr. i Mrs. Storks nešto važno raspravljali.
Jedan od prizora iz bračnog života

Garčin je uvjerljivo najveće selo na ovom potezu od Vrpolja do Slavonskog Broda, pa je i samom time zaslužilo da u njemu napravim poduži odmor. Razlog više za to je bio i impresivno veliki arteški bunar sa lijepo uređenom okolinom. Bila je to ljepota bez ljudi, jer tog kasnog nedjeljnog prijepodneva ni trgovina ni birtija (još) nisu radili, pa nije bilo ni ljudi.
Garčin Centar – prizor I

Garčin Centar – prizor II

Garčin Centar - detalj

Par kilometara pred Brodom, odnosno pred istočni ulaz u njega, cesta se postupno sve više i više penje, da bi na kraju sa par dugačkih gore-dolje došla do Vranovaca, koji zajedno s spojenim Bukovljem, čine predgrađe Slavonskog Broda.
Gore-dolje pred ulazom u Brod

Već dulje vrijeme nisam spomenuo vjetar, no ne brini te se, stalno je tu prisutan i vjerno me prati u stopu, ili točnije rečeno u lice. Pokušavm se umiriti činjenicom da će, u skladu s Murphy-evim zakonom, prestati puhati 2-3 kilometra prije Požege (kasnije će se ispostaviti da nisam u pravu – puhao mi je u lice sve do kraja puta).
Spoznavši da će mi se povratak kući, zbog vjetra, razvući, odustao sam od skretanja u Brod, pa sam produžio ravno uskom cestom prigradskog naselja gore-dolikao pogledajući na grad koji me je južno, meni s lijeve strane preko svojih nebodera mahao razočaran zbog mog nadolaska.
Ako se iz Slavonskog Broda ide na sjever, dolazi se u Podvinje, znano ponajviše po crkvi sv. Antuna, ili točnije rečeno po velikom kirvaju za Antunovo. U parku ispred crkve smjesti se svega i svačeg tipično za kirvaje, između čega se provlači nepregledna rijeka ljudi. Suprotno od toga, ovog ranog nedjeljnog poslije podneva park je bio čista pustinja, što se ljudi tiče. E, taj park mi se sada učinio kao pravo mjesto za ručak. Iako zbog upornog i svježeg vjetra skoro da nije bilo potrebno, ipak sam za mjesto objedovanja izabrao hladovinu i neku od klupa u njoj, parkirao bicikl i izvadio „suhi dnevni obrok“ kupljen još jutros u Vođincima dok su prodavaonice radile.

Mjesto ručka nedjeljnog

Rakošna trpeza

Dok sam objedovao, okretao sam leđa prema istoku, iz prezira prama dosadno-upornom vjetru sa zapada. Usput sam promatrao neobičnu pustoš ovog parka, kažem neobičnu jer do njega svratim uglavnom za Antunovo. Iznenadio sam se da je tu i stari spomenik tisuću godišnjici hrvatskog kraljevstva. Biće, da ga od one kirvajske gužve nisam mogao uočiti, a možda sam onda pažnju posvetio ovozemaljskim prirodnim ljepotama koje se zanosno šetuckaju zagonetnog osmjeha i zavodno-čedog pogleda. Ili je to sve moja uobrazilja, tko zna!?
Podvinjski spomen dugovječnom Hrvatskom kraljevstvu

Park ispred crkve sv. Antuna u Podvinju

Ovaj dio puta, od Broda do Požege godišnje prolazim, bilo biciklom, bilo autom, (barem) više desetaka puta. Što zbog nastojanja da mentalno olakšam sebi putovanje, zbog upornog vjetra koji mi već pomalo ljulja ustrajnost i podnošljivost, a što zbog zanimljivosti putopisa, počeh prebirati po uspomenama sve u cilju pronalaska nečeg interesantnog, i meni tada, što će mi duh malčice ojačati, a i čitaocu ovih redova dok ih čita sada, da naprasno ne završim priču kad do kuće imam još 40-tak km. I sjetim se!
Od Broda pa sve do raskrižja iza Gornjih Adrirevaca, na kojemu skrenem lijevo na svome putu kući, neprekidan je red kuća s lijeve i desne strane ceste. Samo, valjda, lokalnim stanovnicima je znana i razumljiva logika podjele na više sela. Pa tako i sad nisam siguran da li je taj most o kome slijedi par rečenica, u Gromačniku ili u Bartolovcima,
Najveći je to most preko potoka koji je na mjestu mosta duboko dolje u usjeku, iako preko ljeta ostane bez vode (što je, naravno i sada slučaj). Ovom cestom, pa i ovim mostom prolazim oho-ho puta godišnje a znam za njega još od svojih srednjoškolskih dana kada sam prvi put prolazio ovom cestom. Prolazak preko njega pamti se po masovnoj ogradi od crvene opeke i po izuzetnoj širini, tako da na njemu osim dvije kolovozne trake ima izobilje mjesta i za dvije pješačke staze.

Most, toliko puta prelažen

I tek prije par godina padne mi na pamet da zastanem i sagledam most sa strane. Sjeverna strana mosta je nepristupačna zbog zelenog gustiša, no sa južne strane mosta su kuće, malo udaljene, sa igralištem za (malu) djecu (ljuljačke i tobogani). Uz to igralište je i klupa u hladovini, valjda za one koji čuvaju djecu da imaju gdje odmoriti.
Gledajući u most (po prvi put sa strane) bio sam kao gromom ošinut. Crvene cigle su tako lijepo i skladno sastavljene da su činile cjelinu koja je ostavljala bez daha, barem je meni tako izgledalo, obzirom da nisam očekivao ništa ni blizu značajnog i impresivnog.

Drugo lice mosta, dosad nesagledano

I dok ja tako buljim u most, osjećajući neobičnu smjesu neočekivanog, i time većeg, oduševljenja i samoprijekora što ovo ne učinih koju godinu ranije, čuh kako mi neko tiho veli „Lijep most, ha!?“
Shvatih tada da sam, gledajući most, došao do jedne od klupa, i ne primijetivši je zbog općinjenosti mostom. Tek nakon njegovog pitanja, ugledah starca veselog osmjeha i ljubopitljivih očiju koji me posmatrao, onako iz žablje perspektive (bijah tek pedalj-dva od njega) nestrpljivo očekujući moj odgovor. Zbunih se (inače teško započinjem razgovor s neznancima) i promrljah da je zaista lijep. „Ja sam ga gradio!“ Sam sam (i) ja podigao obrvu pa mi je radoznalost trenutno prešla s mosta na starca. „Stvarno?“ „Bilo je to četr'es'sedme!. Nisu primali mlađe od 14 godina, no pošto sam tada bio krupan za svoje godine, nekako sam se prošverc'o! A pravili smo ga bez trunke cementa – samo kreč, pijesak i opeka,“ Pa lijepo je ispao i dobro se drži.“, primijetih, na što mi stari doda „kako da ne, pa vidi koliki je promet i kako jure preko njega! U vrijeme kad je napravljen preko njega su prelazila kola sa volovskom zapregom. Rijetko tko je tada imao konje.“
Pozdravih se sa starcem, zahvalih mu na ugodno društvo i novo saznanje. još jednom prije odlaska pogledah most koji je sada bio dodatno uljepšan vitalnošću o kojoj svjedoči živa riječ njegovog graditelja. Te žive riječi neće biti još dugo, ali mosta hoće. Jednog dana u budućnosti kada starog više ne bude među nama, kad zastanem kraj mosta ( a hoću sigurno, moram nadoknaditi propust što to nisam ranije češće činio) tada će mi most, zajedno sa klupom pokraj ljuljački, pričati priču o svome graditelju. Priče će biti toliko dugo koliko i mosta. Nadam se vrlo dugo, dugo ne samo iza graditelja već i iza mene.
Nekih 15-tak kilometara iza Broda svoj put na zapad skrenuvši desno na raskrižju mijenjam za put na sjever. Ovaj dio puta od ovog raskrižja pa do Pleternice je nešto ljepše na dionici Brod-Požega. Promet se misteriozno smanji skoro na nuli, naselja je manje a prirodne idile više. Tu je i prijevoj na čijim se južnim obroncima smjestilo istoimeno selo Grižići. Odmah prije glavnog uspona, s lijeve strane ceste, gledajući u smjeru u kojem putujem, pod samu cestu smjestio se izvor. Često svratim do njega, bio ili ne bio žedan. Dovoljno mi je se umiti i malo porazgovarati sa vodom koja teče ravnodušna na naše svakodnevne muke i radosti. Svaki put kad svratim na bilo koji od izvora na mogu se oteti utisku o blagu koje život znači, u obliku čiste, hladne izvorske vode, koje se tako bezobzirno i razmetljivo razbacuje. Da sad ne ispadnem pametniji nego što jesam, ali zar i mi sa svojim životom ne činimo isto!?

Put do izvora

Skriveni izvor

Voda neprestano curi – suši uz prkos

Odmoren i osvježen na izvoru šetam polako uzbrdicom slijedećih kilometar i pol te nakon dolaska na prijevoj pozdravljam Požešku dolinu (Vallis Aurea) i cestu kojom ću uskoro nastaviti put.

Pogled na Požešku dolinu s Grižića

Pleternica je, između ostalog, poznata i zbog svog vodopada. Nemojte sad očekivati Nijagaru. Mjesto gdje se Pleternica smjestila je čista ravnica a vodopad, o kome je riječ, je posljedica brane na Orljavi. Dok su je gradili, još u doba Austro-Ugara, gradnitelji nisu imali na umu estetsko-turistički značaj brane, već je njena funkcija bila akumulacija vode za hidro-centralu. Pa ipak kad su je pravili, radili su to i uz estetski obzir, pa voda, koja prelazi preko brane, ne obrušava se slobodnim padom, već po matematički točnoj krivulji elegantno klizi niz zid brane. Trenutno to izgleda vrlo jadno i žalosno jer, zbog ove katastrofalne suše, niz branu se stidljivo provlači tek manji curak.

Pleternička atrakcija zbog suše sada izgleda jadno

Stotinjak metar od brane je zgrada hidrocentrale, odavno izvan funkcije, zaključana i napuštena
Zgrada strojarnice Pleterničke hidrocentrale

Požeški kraj je imao (prošlo svršeno vrijeme) još jednu hidrocentralu, ovaj put na pola puta između Pleternice i Požege – u Kuzmici. I ova je odavno već napuštena i devastirana, no u njoj se može vidjeti turbina s generatorom i jedan Deitz Diesel motor, valjda za ispomoć kada vode nema. A voda je do brane dolazila posebnim kanalom izgrađenim još od izlaza iz Požege, i davno već srušenim da bi se na njegovom mjestu izgradile kuće.
Strojarnica hidrocentrale u Kuzmici

Turbina sa generatorom

Diesel motor

Da li su ove hidro-centrale nestale kao pod naletom napretka, ili kako se u „ono“ vrijeme zvao progresa, ili zbog ljudskih gluposti, ne znam. Čini mi se da svjedoče o dobu malog obrtništva sto godina prije današnjih političara koji u tom dijelu gospodarstva vide glavnu lokomotivu koja će nas povući u to famozno „bolje sutra“. A jučer su ove hidrocentrale porušili jer su ih optužili za suprotno – da su kočničari na tom putu za sutra.

Sad, kad ste sve pročitali, slike sa ovog putovanja možete vidjeti ovdje.

29.01.2013. u 21:12 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Dijeli pod istim uvjetima.




Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari

Komentare bilo koje vrste, molim pošaljite na
pero.dupcek@gmail.com

Neke od ovih putopisa na Engleskom jeziku možete vidjeti ovdje.

Retro

Priča Prva: The First Time Ever My Bike Saw The Camera
O prvom biciklu i prvoj slici prvog bicikla (godina 1982)

Priča Druga: Dan kad se rodila ideja
O mjestu, okolnostima i duhovnom stanju naratora pri rađanju ideje o vožnji bicikom na more (godina 1983)

Priča Treća: Prvi put na more biciklom
O ostvarenju ideja rođene u Priči Drugoj i zašto najbolje ali i najbolnije učimo na svojim greškama (godina 1984)

Priča Četvrta: Tara i most na njoj
Pod kojim okolnostima je vaš narator doživio jedan od dva naj trenutka života svog (godina 1985)

Priča Peta: Prvi put s curom na more
Kako je izgledala romantika oko mene, oko nje i oko bicikla 1986 godine

Priča šesta: Medeni mjesec 1987
Najmedeniji od svih Medenih mjeseca, jer je začinjen posebnim začinom - biciklom

Priča Sedma : Vršič 1990
Biciklom na 1611 metara nad morem

Priča Osma : Sa sinom preko Velebita 2000
Kako je pokušaj. da tata i mama sina uvedu u ljepote biciklizma, počeo kao u raju a završio kao u paklu

Vožnj(ic)e dnevne

Vožnja prva s ljetovanja 2009
O obilaskuTrogira i o požaru na Čiovu

Vožnja druga s ljetovanja 2009
O vezi između onog odlaska na more prije 42 godine i ovog danas, te kakve veze ima željeznica s tim

Vožnja treća s ljetovanja 2009
Kako sam krenuo na izvor rijeke Jadro, a završio na ćevapima u Splitu, vozeći preko Klisa i Kliške utvrde

Vožnja prva oko Otočca
Preko Vrhovina i Korenice, pa poreko Krbave prtenim putem (uz strah od medvjeda) do Čanka i povratka u Otočac (07/2009)

Vožnja druga oko Otočca
Zašt je Krasno polje krasno, po čemu su posebni putari ovog kraja, zašto sam hladio točkove, kako sam se popeo na Vratnik i zbog čega/koga sam se žurio u Zagreb (07/2009)

Petak Trinaesti
Kako sam iz skupine biciklista koji ĆE pasti, prešao u skupinu biciklista koji SU pali

Imotski Omiš 2010
Kako sam prije 28 godina krenuo, a sada završio putovanje i kako sam ispucao preko 300 snimaka foto-aparatom i to u jednom danu


Una 2009
Zašto su je stari Rimljani zvali Jedna i Jedina - Una

Priča iz Požeškog kraja
Kako izgleda grad u kojem živim i kako treniram duh i tijelo za vožnje po bijelom svijetu


Jankovac 2011
Obilazak Papuka sa posebnim osvrtom na Jankovački slap

Ružica Grad 2011
Rutinska vožnja Kutjevo - Orahovica - Kutjevo sa nerutinskim dodatkom grada iz naslova

Derventski vašar
Priča o sretnom djetinjstvu sa neočekivanim završetkom

Buško Blato 2008
Obilazak najvećeg Bosanskohercegovačkog jezera

Okolo Psunja 2012
Obavezna vožnja po Požeškom kraju (i okolici), barem jedanput u sezoni

Okolo Splita 2012
Turistički obilazak Splita i okolice, posebno zanimljiv nama, kontinetalcima

Bjelolasica - Kapela 2008
Od Ogulina preko Bjelolasice, Drežnice, Jezerana i Kapele u Ogulin

Slovenija 2007
Putovanje po Sloveniji na kojemu sve što je moglo zabrljati zabrljalo je

Viseći most
Povratak na viseći most preko rijeke Ukrine nakon 45 godina

Okolo Vučjaka 2013
Obilazak brda za kojeg sam čuo još u osnovnoj školi

Marija Bistrica 2009
Preko Sljemena do velikog Marijinog svetišta

Manje o biciklu, a više o strahu
Priča o jednom strahu, pobijeđenom na kraju

Žumberak - Plešivica 2015 I dio
Prvi dio - po Žumberku i do Jastrebarskog

Žumberak - Plešivica 2015 II dio
Drugi dio - po Plešivici

Graditelj svratišta I dio
Svratište je nekad bilo na Turiji a sad je samo prijevoj, a zašto je tako interesantno pogledajte ovdje

Graditelj svratišta II dio
Nastavak priče o prijevoju Turija

Karolina I dio
O jednoj od cesta kroz Gorski kotar

Karolina II dio
Drugi dio priče o cesti Karolinom nazvanoj

K potomstvu u metropolu 2017 I dio
Prvi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka

K potomstvu u metropolu 2017 II dio
Drugi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka

Arizona 2017
Obilazak biciklom tržnice Arizona u Bosni

Jankovac 2019
Preko Planine Papuk prašnjavom cestom do Jankovca, a potom od Orahovice opet preko Papuka

Istra 2020 - I dio
Prvi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao

Istra 2020 - II dio
Drugi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao

Vožnje višednevne

Jajce 2010
Zašto me to mjesto zove k sebi više od 40 godina, kako ipak nisam išao sam, i zašto ljeti po žarkomu suncu Bosna izgleda tako lijepa

Krk-Delnice 2007
Što se dobije kad se kombiniraju bicikl i vlak

K potomstvu u metropolu 2008
Prvo u nizu putovanja do svog potomstva, koje je na fakultetu, iz Požege u Zagreb

K potomstvu u metropolu 2009
Drugo putovanje do potomstva u Zagreb, i kako sam pokisnuo i duhom i tijelom

K potomstvu u metropolu 2010
Treće putovanje do potomstva u Zagreb i prvo samostalno noćenje u životu

K potomstvu u metropolu 2011 I dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb I dio

K potomstvu u metropolu 2011 II dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb II dio

Međugorje 2005 I dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - prva četiri dana

Međugorje 2005 II dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - peti šesti dan


Međugorje 2005 III dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - zadnja četiri dana

Vukovar 2007
Posjet gradu heroju uz malu pomoć prijatelja vlaka


Ivankovo 2012
Od Požege preko jezera Borovik do Ivankova i nazad

Virovitica 2012 prvi dan
Od Virovitice do Požege

Virovitica 2012 drugi dan
Od Požege do Virovitice

Očevija 2013 I dio
Prvi dan Brod - Posavski Podgajci i drugi dan Posavski Podgajci - Modračko jezero

Očevija 2013 II dio
Treći dan Modračko jezero - Očevija i četvrti dan Očevija

K potomstvu u metropolu 2014 I dan
Prvi dan puta u Zagreb 2014

K potomstvu u metropolu 2014 II i III dan
Drugi i treći dan puta u Zagreb 2014

Krk - Gorski Kotar 2014 I dan
Prvi dan vožnje po otoku Krku

Krk - Gorski Kotar 2014 II dan
Drugi dan vožnje po otoku Krku

Krk - Gorski Kotar 2014 III dan
Treći dan vožnje umjesto na otoku Krku, bio je po Gorskom Kotaru

Đakovo - Aljmaš 2014 I dan
Prvi dan hodočašća Požega - Aljmaš

Đakovo - Aljmaš 2014 II dio
Drugi dan hodočašća Požega - Aljmaš

Međugorje 2014 dan 02-08
Prvi dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 03-08
Drugi dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 04-08 i dan 05-08
Treći i četvrti dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 06-08
Peti dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 07-08
Šesti dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 08-08
Sedmi dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 09-08 i dan 10-08
Osmi i deveti dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 13-08
Nakon dva dana odmora, slijedi priča o dvanaestom danu velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 14-08 i dan 15-08
Trinaesti i četrnaesti dan velikog putovanja

Međugorje 2014 dan 16-08 i dan 17-08
Zadnja dva dana velikog putovanja

Sombor Subotica 2015 I dan
Prvi dan putovanja Vojvodinom

Sombor Subotica 2015 II dan
Drugi dan putovanja Vojvodinom

Sombor Subotica 2015 III dan I dio
Prvi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini

Sombor Subotica 2015 III dan II dio
Drugi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini

Sombor Subotica 2015 IV dan
Četvrti dan putovanja Vojvodinom

Sombor Subotica 2015 V dan
Peti dan putovanja Vojvodinom

Sam u ljeto 2015-to I dio
Prvi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e

Sam u ljeto 2015-to II dio
Drugi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e

Sam u ljeto 2015-to III dio
Treći dio samotnog putovanja ljeta 2015-e

Sam u ljeto 2015-to IV dio
Četvrti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e

Sam u ljeto 2015-to V dio
Peti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e

Od Kravice do Hvara I dio
Prvi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru

Od Kravice do Hvara II dio
Drugi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru

Od Kravice do Hvara III dio
Treći dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru

Krasno između 20 godina I dio
Prvi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina

Krasno između 20 godina II dio
Drugi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina

Otok Hvar, drugi pokušaj - I dio
Prvi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara

Otok Hvar, drugi pokušaj - II dio
Drugi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara

Otok Hvar, drugi pokušaj - III dio
Treći dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara

Belišće 2018 - I dio
Prvi dio dio priče iz Slavonskog kraja

Belišće 2018 - II dio
Drugi dio dio priče iz Slavonskog kraja

Knin - Split I dio
Prvi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te

Knin - Split II dio
Drugi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te

Knin - Split III dio
Treći dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te

Knin - Split IV dio
Četvrti dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te

Una - Uvod i prvi dan 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Drugi dan, povratak i nakon povratka, 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Opet prvi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Opet drugi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Treći dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Četvrti dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj

Una - Peti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, peti dan I dio

Una - Peti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, peti dan II dio

Una - Šesti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan I dio

Una - Šesti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan II dio

Gorski Kotar - Prvi dio
Prvi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine

Gorski Kotar - Drugi dio
Drugi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine

Gorski Kotar - Treći dio
Treći dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine

Gorski Kotar - Četvrti dio
Četvrti dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine

Varaždin - Prvi dio
Prvi dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice

Varaždin - Drugi dio
Drugii dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice

Ljubljana 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji

Ljubljana 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji

Ljubjana 2022 - Treći dio
Treći dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji

K potomstvu u metropolu 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju do potomstva

K potomstvu u metropolu 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju do potomstva

Ilok - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad

Ilok - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad

Gradačac, Gračanica I dio
Prvi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)

Gradačac, Gračanica II dio
Drugi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)

Blidinje I dio
Prvi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje II dio
Drugi dio priče o najvećem putovanju u 2013. godini

Blidinje III dio
Treći dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje IV dio
Četvrti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje V dio
Peti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje VI dio
Šesti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje VII dio
Sedmi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Blidinje VIII dio
Zadnji dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini

Novo Mesto I dio
Prvi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji

Novo Mesto II dio
Drugi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji